מצמד (קלאץ) והעברת הילוכים
המצמד הינו מעיין מתווך בין גלגל השיניים היוצא ממנוע הרכב וגלגל השיניים המתחבר לתיבת העברת הכוח (הילוכים) בצורה הדרגתית ומבוקרת .
חיבור בין גלגלי השניים הללו שאינו מבוקר/הדרגתי עלול לגרום לכיבוי המנוע במקרה הפשוט או נזק מכאני במקרה המורכב יותר.
כאשר דוושת המצמד נמצאת במצב נמוך (כלומר לחיצה עד הסוף) הכוח שנוצר במנוע אינו עובר לתיבת ההילוכים ובהמשך לגלגלים
כאשר דוושת המצמד נמצאת במצב גבוהה (כלומר אין לחיצה כלל) הכוח שנוצר במנוע יכול לעבור לתיבת ההילוכים ובהמשך לגלגלים תלוי במצב ידית ההילוכים.
השימוש במצמד נעשה בכף רגל שמאל.
כאשר המצמד אינו בשימוש רגל שמאל מונחת משמאל לדוושת המצמד
רגל ימין משמשת ללחיצה על דוושת הגז / דלק או על דוושת הבלם לסירוגין גם אם לא מתבצעת לחיצה מנח כף הרגל תמיד בזווית אל הדוושות ולא מונח על ריצפת הרכב
השימוש במצמד נעשה לצורך העברת הילוכים (מעלה 1-5 ומטה 5-1) וכן לצורך עצירה מלאה של הרכב !
מיקום ידית ההילוכים:
הילוך סרק (ניוטרל) כוח הסיבוב שמגיע מהמנוע אינו מתחבר לגלגלי ההילוכים ובעצם מנוטרל .
המיקום של הילוך זה הוא באמצע בין הילוך 3 ו 4 (מסומן להמחשה בכוכב צהוב) והידית תחזור למקום זה בכוח קפיץ כאשר הידית תוצא מכל הילוך שנמצא בו
בדיקת המיקום של הילוך סרק נעשית ע"י הזזת הידית על הציר האופקי לכל האורך (חצים אדומים להמחשה) תנועה זו אינה אפשרית אם במקרה ההילוך משולב
מיקום שאר ההילוכים בהתאם לתרשים ע"ג ידית ההילוכים ראה צילום מטה
פירוט מצבי נסיעה:
תחילת נסיעה: דוושת מצמד לחוצה עד הסוף, דוושת הבלם לחוצה, הילוך ראשון משולב ובלם יד במצב משוחרר
מישור :
- שחרור דוושת הבלם בהדרגה (הרכב עומד לא זז!)
- שחרור דוושת המצמד עד שהרכב מתחיל תזוזה (זו נקודת החיכוך ) מחזיקים את הדוושה בנקודה זו 2, 3 שניות ולאחר מכן ממשיכים בשיחרור הדרגתי עד שלא מורגש הלחץ מהדוושה ומניחים את הרגל בצד.
- רגל ימין עוברת לדוושת הגז בלחיצה קלה והדרגתית לצורך תאוצה.
ירידה:
- שחרור דוושת הבלם בהדרגה (עד שהרכב מתחיל להידרדר בנסיעה קדימה)
- שחרור דוושת המצמד עד שהרכב מקבל הדרדרות מהירה יותר (זו נקודת החיכוך ) מחזיקים את הדוושה בנקודה זו 2, 3 שניות ולאחר מכן ממשיכים בשחרור הדרגתי עד שלא מורגש הלחץ מהדוושה ומניחים את הרגל בצד.
- רגל ימין עוברת לדוושת הגז בלחיצה קלה והדרגתית לצורך תאוצה.
עליה:
- שחרור דוושת המצמד עד שמורגש שהרכב רועד קלות (זו נקודת החיכוך ) והחזקת הדוושה בנקודה זו!
- שחרור דוושת הבלם בהדרגה עד שהרכב מתחיל בתנועה קדימה במידה והבלם שוחרר לגמרי והרכב עדיין עומד או אפילו מידרדר לאחור יש להריםלשחרר את דוושת המצמד טיפה יותר
- לאחר תחילת תנועה קדימה במעלה ממשיכים להחזיק את הדוושה בנקודה זו 2, 3 שניות ולאחר מכן ממשיכים בשחרור הדרגתי עד שלא מורגש הלחץ מהדוושה ומניחים את הרגל בצד.
- רגל ימין עוברת לדוושת הגז בלחיצה קלה והדרגתית לצורך תאוצה.
עצירה:
- האטת המהירות ע"י לחיצה על דוושת הבלם
- כאשר הרכב נמצא עדיין במהירות איטית מאוד לחיצה חזקה על דוושת המצמד עד הסוף
- המשך לחיצה הדרגתית על הבלם עד לעצירה סופית
גלישה - נסיעה במהירות שהיא פחותה מהמהירות הטבעית של ההילוך הראשון
בירידה : מצמד לחוץ עד הסוף והמהירות נקבעת ע"י לחיצה והרפיה של דוושת הבלם
בעליה לחיצה והרפיה של דוושת המצמד סביב נקודת החיכוך לחיצה פנימה תאט את מהירות ההתקדמות ושחרור מעבר יאיץ במעט את המהירות כאשר רגל ימין נמצאת מעל דוושת הבלם בהיכון (לא נוגעת )
סדר פעולות בהעברת הילוכים:
* יש לזכור שתמיד נדאג להתאים את ההילוך למהירות הנסיעה שלנו (בתרשים בהמשך מתוארת המהירות לכל הילוך ובאיזה מהירות צריך לעבור להילוך הבא.
* בתאוצה אין אפשרות לדלג על הילוכים בירידה זה אפשרי אך לא מומלץ
עליה בהילוכים 1 - 5: סרטון
- לחיצה חזקה על המצמד עד הסוף ומקביל שחרור הלחיצה לגמרי מדוושת הגז/דלק (כף רגל ימין נשארת מול הדוושה לא עוברת לרצפת הרכב !)
- הורדת יד ימין מגלגל ההגה שילוב להילוך המתאים והחזרת היד להגה.
- שחרור הדרגתי של הלחץ מדוושת המצמד
- המשך לחיצה הדרגתי על דוושת הגז/דלק לצורך המשך תאוצה.
* כאשר המצמד לחוץ דוושת הגז/דלק חייבת להיות משוחררת !
ירידה בהילוכים 5 - 1: סרטון
- האטת המהירות בצורה טבעית ע"י הרפיית הלחיצה עם כף רגל ימין מדוושת הגז/דלק או ע"י לחיצה קלה על דוושת הבלם
- לחיצה חזקה על המצמד עד הסוף, במידה ויש צורך ניתן במקביל להמשיך בלחיצה על דוושת הבלם לצורך המשך תאוטה
- הורדת יד ימין מגלגל ההגה שילוב להילוך המתאים והחזרת היד להגה.
- שחרור הדרגתי של הלחץ מדוושת המצמד
- הרפיית הלחיצה מהבלם בהתאם להמשך מהירות הנסיעה הרצויה

בהמשך ניתן לצפות במספר סרטוני אנימציה הממחישים בצורה ויזואלית את ההסברים שפורטו מעלה (קרדיט ל kingsoftNI 2013 )
משתמשי אנדרואיד יכולים להוריד אפליקציה המדמה את פעולת המצמד בלחיצה כאן